Follow-up: dotCommerce Digital Retail Forum – eveniment MerchantPro (2024.06.11, Terra Events Hall)

Pe 11 iunie 2024, MerchantPro, platforma SaaS de soluții pentru e-Commerce, a găzduit cea de-a doua ediție a dotCommerce Digital Forum. Evenimentul a adus împreună liderii și inovatorii din retailul digital pentru a dezbate provocările și oportunitățile actuale din eCommerce.

Evenimentul a avut loc la Terra Events Hall din București. Agenda completă a fost disponibilă pe pagina oficială a evenimentului, www.dotcommerce.ro.

Evenimentul a fost organizat de MerchantPro, platforma SaaS de eCommerce folosită de aproape 2.000 de magazine online locale active și este susținut de partenerul principal TheMarketer, precum și de PayPo, Aqurate, tbi bank, Gun Media, MTH Digital, Mokka, Dr. SEO, leanpay, Planograma by IT Genetics, FAN Courier, AltExpress, Rosistem, EasySales, Netopia Payments.

Parteneri media ai evenimentului: Wall-Street.ro, Retail.ro, Start-up.ro, Spotmedia.ro, Digital-Business.ro.

Mai jos, imagini de la eveniment și notițele mele.

Imagini eveniment:

Album foto pe Facebook »

Album foto pe Google Photos »

Poze oficiale eveniment: #1, #2, #3.

Notițele mele:

Panel: Get the essentials right – Fundația care îți asigură scalarea

Robert Trandafir:
Se poate vorbi despre o distribuție mai bună a bugetelor de ecommerce?
Distribuția bugetelor nu s-a schimbat.
Tot o strategie de bază rămâne utilă.
Google Ads / PPC au bugetele cele mai mari și cele mai mari conversii.
Ecosistemul Meta (Facebook, Instagram, WhatsApp) e al doilea ca bugete.
TikTok – începe să convertească pe zona de eCommerce.
Afinitate de a testa soluții alternative – cereri din partea clienților, care s-au orientat către comparatoare de prețuri (price.ro, compari.ro).
Există o presiune pe marje pentru că au crescut costurile de promovare. Clienții au nevoie de volum mai mare.

Elena Gheorghe:
Pandemia a adus în fața clienților modul de a cumpăra produse alimentare online.
Shein/Temu – fac vânzări cu cardul.

Oana Antohe:
Crossborder – seller-i vor să iasă în afara granițelor.
Sunt seller-i din România care vând în Ungaria/Bulgaria.
eMAG pune la dispoziție inclusiv de zona de traduceri, curierat, locker-e (a fost de aprox. 65% creștere în Ungaria și 35% în Bulgaria).
Poți primi plata în funcție de moneda dorită.
A crescut interesul pentru lucruri care cresc vânzările – de exemplu, participare în campanii lunare (eMAG are campanii lunare).

Bogdan Iftemie:
BNPL (Buy Now, Pay Later – cumpără acum, plătește mai târziu) – poate face diferența în conversie.
Polonia: valoarea medie a coșului poate crește 20-40%.
Un alt avantaj important – scade foarte mult rata de abandon a coșului (până la 20%). Cifrele depind de categorie, de gradul de implementare a soluției.
BNPL – clientul poate cumpăra fără să aibă banii în momentul achiziției.

Adriana Manu:
Livrarea la locker e un diferențiator.
Există beneficii atât pentru seller, cât și consumator – pentru consumator: flexibilitate, plata cu cardul la locker.
Costurile de livrare mai scăzute, rata de retur mai scăzută – pentru seller.
Livrarea la puncte fixe e încă în procent redus, dar căutăm să investim în acest mod de livrare, căutăm să educăm piața.
Există viziuni de creștere a livrării la locker.

Robert Trandafir:
Produse de larg consum – există acoperire pe zona de Google Ads/Google Shopping.
Te duci către zona în care ai cerere.
Scopul: de a crea cerere pe platformele pe care există audiența ta.
Audiența oricărui magazin online – consumă TikTok și Meta.
În mixul de marketing ar trebui să existe campanii care să targeteze TikTok și Meta.
Dacă publicul țintă consumă anumite platforme, trebuie să fii acolo.
Dacă targetezi GenZ – începi strategia unde sunt ei.
Snapchat e o altă platformă care are vizibilitate.
Logica – să păstrezi 50-60% din buget pe componenta de cerere.
În rest – să fii vizibil cu brandul tău unde e audiența.
E mai greu să fii vizibil, pentru că e multă gălăgie în jur.
Ideal ar fi să ai vizualuri relevante pentru fiecare canal, să nu ai același vizual pentru TikTok și Instagram.
Dacă ai forță și viziune, e bine să gândești strategii diferite pentru fiecare canal.
Dacă nu, poți distribui același creativ pe mai multe canale.

Elena Gheorghe:
35% plata cu cardul în eCommerce-ul românesc.
Lumea se pregătește deja de Black Friday.
Există o creștere în perioada respectivă (un spike).

Oana Antohe:
8.900 din sellerii români sunt în Ungaria. Aici a apărtut inițial oportunitatea de extindere în eMAG marketplace.
7.500 din sellerii români sunt în Bulgaria.
50% în ambele țări.
Sunt categorii de produse unde creșterea de produse diferă, e mai mare în Ungaria – fitness, de exemplu.

Elena Gheorghe:
Piața de eCommerce e mai mare în Ungaria decât în Bulgaria.

Bogdan Iftemie:
Managementul riscului – nu se acordă credite pentru clienți care au un risc ridicat de neplată.
Nu poate să crească masiv conversia unui comerciant care nu face pași elementari de a optimiza site-ul.
Dacă sunt mulți comercianți pe o nișă (de ex., vânzători de servicii BNPL), asta arată că e un potențial, o cerere pe nișa respectivă.

Adriana Manu:
Paradoxal, clienții care cumpără produsele din Asia primesc produsele mai repede.
Anterior, existau livrări din alte țări și în câteva luni chiar.
În prezent, timpul de livrare pentru produsele din China a scăzut până la maxim 15 zile.
A scăzut procentul clienților care pun prioritate pe calitate, în defavoarea prețului, oamenii se uită întâi la preț.

Robert Trandafir:
Cum te poți diferenția, ca vânzător eCommerce, în fața asaltului magazinelor din China?
Uită-te la produse făcute în UE, sau în România.
Dacă vinzi produse din China, axează-te pe servicii.
Fă survey-uri cu clienții tăi. (sondaje)
Poți lansa un abonament pentru clienții recurenți.
Cel mai ușor e să comunici către clienții care au comandat de la tine deja, nu către clienți noi.

Elena Gheorghe:
În România nu avem un checkout optimizat pentru unele magazine online – nu se pun toate metodele de plată.
Prima opțiune de plată este CoD (Cash on delivery – plata ramburs). 11% rată de retur la CoD.
PayU oferă fast refund – bani înapoi în 30 de minute.
Poți accesa rate fără dobândă.
Livrarea la EasyBox este importantă – decizia dacă cumpără de pe un site sau altul.
Nu există transparență și optimizare în checkout.
PayU – secure fields – poți completa datele de livrare chiar în PayU.
Poți avea și selecția numărului de rate în acest checkout unic, customizabil pentru vânzător.
Rate de plată, Google Pay, Apple Pay – sunt un must (obligatorii).
Open banking – o metă de plată în plus, care nu se bazează pe card, ci pe plata din cont în cont.
€5B plăți CoD în România

Oana Antohe:
Cine vinde cel mai bine? Cei care profită de oportunitățile pe care un marketplace le pune la dispoziție.
Campanii – oportunități de participare multiple.
Ads, serviciul de Pay-Per-Click eMAG – creștere față de traficul organic.
Au început campanii automate de promovare în listing, search.
Există campanii de keywords – inclusiv raportare foarte bună.
Trebuie ca clienții să fie atenți la nevoile clientului – livrare rapidă. Fulfillment by eMAG – ne așteptăm să fie cea mai bună soluție pentru clienți.
14x mai mult trafic pentru cei care aleg soluția de fulfillment.
Shop-in-shop a crescut traficul.

Bogdan Iftemie:
Soluția BNPL răspunde unui segment clar de piață.
Există clienți care nu vor să riște proprii bani pentru a testa produse pe care nu sunt siguri că vor să le cumpere.
Polonia – rată de conversie foarte mare – vânzători de produse de tip pet shop (magazine de animale de companie).

Adriana Manu:
Nu suntem doar o țară de home delivery (livrare acasă, în loc de easy box), ci și CoD (plata ramburs).
Curierii au nevoie să aibă cash la ei (pentru rest).
Există o creștere a plății cu cardul, dar mică.
E important să țintești spre piețe noi – inclusiv peste graniță.
Automatizarea e importantă – să nu îți fie teamă să folosești automatizările.

Oana Antohe:
Există anumite categorii care vând mai bine în Bulgaria – mobile, tablete, fitness.
Există anumite categorii care vând mai bine în Ungaria – personal care, home, electro-IT, monitoare.

Elena Gheorghe:
Checkout – secure fields de implementat. (în procesul de finalizare comandă, poți avea câmpuri formular securizate)
Opțiunea de salvare de card – pentru platforme de eCommerce.

Panel: Beyond the sale – Branding & strategia de loializare

Raluca Radu:
Clienții s-au obișnuit să cumpere online.
Există factori motivaționali, dar și de igienă (fără care nu poți exista).
Au crescut mult pretențiile, factorii de igienă sunt mai multe.
Ai nevoie de omnichannel, club de loialitate și anumite beneficii/funcționalități, video de produs, produse contextuale, cât mai multe opțiune de plată/livrare.
Munca marketerilor devine mai complicată.
Clientul se așteaptă la serviciu – dacă într-un outfit în pagina de produs a unei cămăși e o pereche de jeanși, se așteaptă să vadă și perechea de jeanși.
Clientul vrea să fie sedus, vrea să existe și diferențiatorii.

Alina Mitrică:
Clienții se așteaptă să existe opțiuni de loializare.
În cadrul business-urilor care există și online și offline ar trebui să poți cumpăra aproximativ aceleași metode de plată.
Există metode de loializare, dar sunt discontinue.
Jucători mari din piață au metode de loializare.
Un client se așteaptă să găsească metodele de loializare oriunde.
Sunt lucruri noi multe în piață, dar nici cele vechi nu sunt implementate bine.

Dan Stănică:
În momentul de față, în continuare e destul de tensionat clientul în ceea ce privește impulsul de achiziție instant.
Acum cântărește mult decizia, se uită ce alte beneficii mai poate adăuga pe lângă achiziția produsului principal.
Vedem un apetit în creștere al folosirii acestei metode de plată.
Consumatorul din piață e mai rezervat – folosește metode de plată alternative (față de cele clasice) prin metoda de plată eșalonată.
Există și metode de plată chiar și peste 12 luni – pot duce și până la 5 ani.

Paul-Ioan Kasparovichi:
Într-o piață care tinde să se maturizeze, criteriile de igienă sunt din ce în ce mai mari.
Important – cum se creează distincție în piață.
Te poți uita la distinctivitate la nivel de importanță culturală – devine noua reputație.
Un magazin mediu poate fi relevant cultural.
Suntem ființe care consumăm popular culture.

Raluca Radu:
Ar trebui alocat cel puțin la început jumătate din buget către construcția de brand – comunitate, loializare, comunicare diferențiată.
Ai un ROAS (Return on ad spend – venituri în urma cheltuielilor cu publicitate) mai bun pe termen mediu dacă faci asta de la început.
Însă suntem fericiți în zona de eCommerce dacă investim în zona de brand.
Poți avea rezultate mai bune dacă investești măcar 10%.
De ce suntem reticenți în a aloca bani în zona de branding?
Branding-ul pare un lucru pe care nu îl pot măsura.
Google Ads Keyword Planner – 100% gratuit. Arată nr. de căutări pe brandul tău.
Cu cât e numărul mai mare – cu atât arată că ai crescut brand awareness.
În GA4 – poți vedea traficul direct. Cu cât e mai mare, cu atât ai un brand mai bun.
E un moment bun să construiești brand awareness.
Ai nevoie de un mix bun între brand awareness – combinat cu loializare (să fii aproape de client, să ai instrumente de email marketing pentru a ține aproape clienții tăi).
Îți poți crea tribul tău, pentru că ești un brand.

Alina Mitrică:
În zona de fashion au intrat jucători mari din China.
Șansa comercianților din România este de a-și construi un brand, un trib – investiția în brand, prin servicii de loializare, prin servicii bune oferite clienților, stabilirea unei relații.
Dacă cumperi o dată, se stabilește o relație de încredere.
Poți stabili o relație de încredere cu clienții.
Fundamental de stabilit o încredere cu clientul.
E dificil de câștigat noi clienți în contextul actual.
Cosmetice, fashion – recurență pe bază de puncte. (business-uri cu recurență mai desă)
Pentru business-uri gen mobilă, recurență rară și valoare mare comandă – acordă un design pentru un nivel la care e clientul (Gold, Platinum).

Dan Stănică:
Ofertele de finanțare BNPL nu sunt fixe – se pot modela în funcție de sezon, de strategia de business a clientului, cât de agresiv vrea să fie, ce categorii de produs vrea să testeze.
Este un efort comun – și banca TBI Bank a lansat o aplicație de shopping, un wallet digital, a încercat să loializeze clienții băncii printr-un shortcut cu propriile nevoi.
Dacă au un produs anume pe care îl caute – doar caută aplicația instalată, și aplicația îi recomandă câteva site-uri unde poate găsi acel produs.

Paul-Ioan Kasparovichi:
De văzut: AMEC Integrated Evaluation Framework.
Când faci un rebranding, e un efort susținut necesar.
Poți să te uiți la relevanța culturală – ce se mai consumă dpdv popular culture?
Poți să te uiți la ce consumă oamenii, ce platforme, la ce dau share, cum arată platformele populare, cum arată brandingul, piesajele la care se uită consumatorii mei, ce tip de influenceri urmăresc?

Viziune, strategie, focus

Iulian Stanciu:
Când merg în alte țări, e nevoie să prezint ce e în România. Și am observat că stăm bine, cel puțin comparativ.
Energie, agricultură, capital uman – stăm bine.
Există o parte a învățământului românesc care performează bine, chiar dacă în medie nu e OK.
Locul 4 în Europa ca procent absolvenți IT din total absolvenți.
PNRR (Planul Național de Redresare și Reziliență – Planul de Redresare și Reziliență al României se constituie într-un document strategic ce stabilește prioritățile investiționale și reformele necesare pentru redresare și creștere sustenabilă, corelate tranziției verzi și digitale avute în vedere de Comisia Europeană.) – vin bani în România destul de mulți.
Atunci când merge greu PNRR am obținut derogări.
Există PPP – parteneriat public-privat (privatul spune Statului anumite lucruri, și Statul reacționează).
Avem o fereastră de oportunitate de 6-8 ani în care România se va dezvolta foarte bine.
După această perioadă, dacă UE se va extinde, România va fi contributor la fonduri europene, pentru că România va fi o țară bogată.
Se va resimți problema demografică – populație activă vs. oameni care au ieșit la pensie.
Generația noastră a avut o șansă extraordinară – în 1990 s-a dat drumul la formarea capitalului. Oameni de 30-40-50 ani au început să acumuleze capital.
În Europa de Vest 50-60-70 de ani au capital.
Perspectivele tinerilor sunt mai rele ca ale părinților lor.
Rapoarte:

Virarea la dreapta a UE.
Fonduri pentru dezvoltare a business-urilor de tehnologie în Europa.
Va fi o conștientizare că trebuie dezvoltate lucruri în Europa.
Raportul Letta – dreptul de a avea perspective unde te-ai născut și a avea drepturi acolo.
Migrația – e posibil să fi secat unele zone de capital social, și a îi favoriza pe cei bogați.
Legat de economie digitală – competențe digitale ale oamenilor, folosire servicii digitale în companii, și digitalizare administrație locală – pe ultimul loc în Europa.
De văzut: The Digital Economy and Society Index (DESI) | Shaping Europe’s digital future.
20% din banii de PNRR au o componentă de digitalizare.
PNRR va conta în procesul de digitalizare.
În business ai două lucruri care te impactează – factori interni/externi.
În perioada Pandemiei – unele business-uri au mers foarte bine.
Competențe digitale avansate ale populației, conform DESI – sunt pe la 9% la nivel de populație.
eCommerce în RO – 10%.
Competențe digitale avansate la nivel de EU 23% – populație.
Share eCommerce în total retail: 22% la nivel EU.
E o corelație, probabil.
Pentru următorii ani sunt perspective extraordinar de bune.
Impactul business-urilor din China – Temu, Shein, AliBaba – este mare.
Nu este ușor să iei măsuri.
Producătorii mari din China la început au făcut produse pentru marile branduri din lume.
Făceau doar export de business-uri.
Apoi unele business-uri mari din China au început să vândă.
Unele business-uri mici au început să vândă pe marketplace-uri, aprox. 1/2 din comercianții din Amazon sunt din China.
Ulterior, au apărut business-uri care vând foarte agresiv – sunt cel puțin 5 legi locale/internaționale încălcate. Nu se plătesc TVA, taxe vamale (unele scăpări legislative se vor închide).
În calitate de comercianți sau simpli oameni – există autorități care ar trebui să ne protejeze, putem reclama acest lucru.
Există asociații de business – ARMO – care ne pot reprezenta. Sau GPeC.
Impactul se va simți mai ales la nivel de joburi, va fi un impact mare.
În business-urile din China nu există lucrători cu prezența în România.
Legat de crossborder – nu avem experiență, istoric, ca și cuceritori, mai degrabă am fost cuceriți.
Avem însă huburi de tehnologie în România. Există și acces la Marea Neagră, putem fi competitivi la nivel de costuri.
Sameday/FanCourier s-au extins la nivel european.
Avem infrastructură bună de crossborder.
Traducerile automate devin din ce în ce mai bun.
De ce să ai o populație de 19M în România, când poți să te adresezi și altor piese.
Ai nevoie să îți asumi niște riscuri când te extinzi.
Te poți extinde, vinde cantități mai mari, să ai o putere de negociere mai bună.
Ai nevoie de un plan pe termen lung – mai lung decât sfârșitul anului.
Capitalul de risc nu îl iei de la bancă – ci de la investitori – de la prieteni, la private equity etc.
Ai nevoie de un plan pe 5/10 ani, dai niște bani și iei niște acțiuni în schimb. Ai o șansă să ajungi sus.
Planul pe termen lung, dacă ai un obiectiv sus – o poți lua înapoi să ajungi la acel obiectiv. Poți balansa agenda între termen scurt și lung.
Dacă nu faci loc în agendă și pentru sarcini pe termen lung, nu ai șansă să atingi acele obiective.
Legat de finanțare – începe cu familie/prieteni.
Banca vine cu cel mai mic cost.
Fonduri europene, granturi și programe – sunt destul de multe.
Uită-te în zona de investitori – angel investors cum e Andrei Pitiș. Oameni care au fost în Bitdefender, UiPath, eMAG.
Strategie – din 100 de idei să tai 97, să rămâi cu ideile cele mai bune.
Apoi angel investors.
Apoi private equity mai mare.
Un venture capital – îți spune €500.000 își propune 20% pe an minim.
Banca e mai puțin costisitoare.
Piramida dezvoltării companiilor în România – puține companii mari și foarte multe companii mici.
Lipsește zona de mijloc.
Față de Polonia și Cehia stăm diferit – au piață de capital semnificativ mai dezvoltată.
Părinții: „tot ce e important în viață este să muncești”.
Acum e mai important capitalul.
Capitalul devine mai important decât munca.
Va trebui să învățăm și din punct de vedere teoretic ce înseamnă capitalul (determină randamentul pe care îl avem pentru tot ceea ce facem).
În România nu avem acces suficient la capital de risc – se vor dezvolta accelerat.
Vor fi din ce în ce mai multe.
Sunt peste 100B lei în fondurile de pensii.
În plan internațional 1/2 din investiții vin din fonduri de pensii.
Încă nu avem o legislație pe planul acesta.
România e în plan de integrare în OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development).
OECD va veni cu obligativități de legislație pe partea de investiții.
Vor fi din ce în ce mai multe fonduri.
Legat de fonduri de investiții – ai nevoie de frecvență de raportare și investiții foarte mare.
Există o structurare – niște șabloane în care s-ar putea să nu fii foarte confortabil, la început.
Un investitor va dori să vândă business-ul, și trebuie să anticipezi momentul.
Și la investitori pot apărea diferite lucruri.
E importantă partea de legal, și partea de asociere să o înțelegi bine.
Lipsa încrederii între oameni duce la parteneriate cu probleme.
Soluție – legal și partea de documente.
Încrederea poți să o ai, dar nu e bine să o ai în orb.
Cum te protejezi pentru momentele în care îți vine să te cerți?
Asocierea poate face ca 1+1 > 2.
Încrederea, structura și cunoștințele pot face ca un partener să te complementeze foarte bine.
Un investitor se uită la trei lucruri:

  1. Trebuie ca un business să înțeleagă piața respectivă; Cât de mare e? Cum va evalua? Ce înseamnă succes în acea piață? Cum te diferențiezi tu? Cum vei crește?
  2. Cum faci bani? Cum aperi profitabilitatea de alții care vor apărea în piață?
  3. Dedicarea ta și a echipei? Cum sunt oamenii? Ce trecut au avut?

Plan pe 5 ani, o poveste din spate, la investitori contează și ambalajul, dar e o lume foarte rațională, și contează mult partea de date.
La începutul unui business te bazezi foarte mult pe intuiție.
M-a ajutat să am încredere în oameni. Când am dat încredere în oameni și le-am dat putere de decizie, mi-au dat încredere înapoi.
La început 90% din timp vorbeam eu, ca angajator.
E important să începi să ai mai multă încredere în ceilalți.
De asemenea, partea de cultură în companie – contează mult.
Orice organizație, de stat sau privată, are o cultură.
De multe ori – de sus în jos, cum e CEO-ul, se duce în jos.
Cultura are în spate comportamente, și în spate – valori.
Inovația are la bază o cultură a greșelii.
Important e să încerci.
Ai nevoie să te educi constant, formal sau informal.
Cultură a datelor, cultură a clientului.
Oamenii încep să aibă niște comportamente.
Comportamentul la job de multe ori poate fi diferit de cel din societate.
Oamenii vin în societatea românească uneori reticenți la inovație.
Unii oameni se vor simți foarte bine în cultura pe care o ai.
Dacă tot oamenii trag în aceeași direcție, viteza cu care te vei mișca va fi mai mare.
La eMAG sistemele de performanță au legătură cu bonusuri.
Dar dacă e cineva dat afară e dat afară pe bază de comportamente și pe valori.
2009 – am avut noroc că lucrau cu o bancă americană: CitiBank, citeam ce trimiteau ei ca rapoarte.
După septembrie 2008 – Lehman Brothers se vor scoate banii din țările emergente, și vor merge pe piețele mari.
Asta va pune presiune pe unele business-uri (se va reduce consumul).
Am început să citesc macroeconomie, pentru a înțelege lumea.
The Economist – mi se pare foarte bun.
Din când în când Financial Times.
Nu am televizor, îmi fac singur agenda.
România: Curs de Guvernare și Ziarul Financiar.
De citit: newsletter-ul Andreei Roșca.
Am reușit un echilibru printr-o balansare corectă a timpului – periodic, am început să mă gândesc care sunt lucrurile cu adevărat importante?
Risc – zona de business să intre peste business, peste timpul de familie.
Dacă aloci niște slot-uri foarte clare. Poți spune „Nu” unor lucruri mai puțin importante.
Prof. Scott Galloway: Lucruri pe care trebuie să le faci (obligații), lucruri pe care vrei să le faci (opțiunile mele), lucruri care ar fi bine să le faci (te sună cineva).
Prof. Scott Galloway: Mă simt bine când le tai pe acelea din urmă.
eCommerce – 10% în România, 15% în Polonia, 18% în Cehia – procent din total retail.
Număr de produse (în Polonia de 5x mai multe).
Modalități de livrare.
Infrastructura de servicii financiare – plăți online, plăți instant, BNPL, rate făcute simplu.

Rareș Bănescu, Owner & Founder theMarketer – The loyalty equation – E-mail Marketing și Automatizări în 2024

200 de clienți din ecosistemul MerchantPro, 700-800 de clienți în total, clienți din 11 țări.
theMarketer – Customer Data Platform – automatizarea comunicării cu clienții.
Livrabilitatea depinde acum de:

  1. Validarea domeniului;
  2. Reputația domeniului;
  3. Igiena listei.

Căutăm să asigurăm clienții că vor fi livrate mailurile în parametri optimi.
Folosirea recomandărilor personalizate crește de a ajunge în Google Inbox – Primary (tabul din Gmail cu mesajele importante) cu 72%.
Dacă linkurile emailului sunt diferite, asta înseamnă că mailul e unic, și mailurile nu ajung în Promotions, ci în Primary.
theMarketer poate personaliza mailurile la nivel de conținut.
Același email poate arăta diferit în funcție de client.
Folosirea personalizării contribuie la creșterea ratei de deschidere, a ratei de click, a ratei de conversie și a valorii coșului.
E bine să vinzi ce vrea clientul, nu ce vrei tu să îi promovezi.
Adevărata putere a e-mail marketingului stă în automatizări setate corect și în date.
Dacă produsul adăugat în coș are margine de 30%, îi zici că are produsul în coș, apoi îi reamintești că a adăugat produsul în stoc, apoi îi dai discount, apoi îi zici că a ieșit produsul din stoc dar îi recomanzi altele, apoi îi zici care sunt niște testimoniale cu produse recomandate.

Panel: Future of eCommerce – AI, Automatizare & noile trenduri

Arthur Rădulescu:
Adopție – oferă rezultate bune pe partea de AI.

  1. Personalizare:
    • Recomandări produs;
    • Ponținut marketing targetat pe utilizator.
  2. Conținut:
    • Text;
    • Multimedia (imagini/video).
  3. Analiză a textului și capacitate AI de sintetizare informații, de extragere informații care să structurezi catalogul;
  4. Analiză predictivă.

Horia Grozea:
AI-ul are un rol important cu ceea ce se întâmplă în spatele cortinei: analiză risc, analiză tranzacții.
Poți automatiza procesele, poți procesa un task mai rapid.
Avem o mică problemă cu atacuri, folosire a cardurilor, phishing.
Ai nevoie de soluții care să te protejeze de zona de fraudă, și să iei o decizie dacă o tranzacție e frauduloasă sau nu.
Ai un UX mai bun și pentru comerciant și pentru client.
Fraudele sunt la un nivel foarte mic, dar nu e zero.
AI-ul e util și pentru prevenția fraudelor, dar și pentru a frauda mai ușor, e util ambelor părți.

Liviu Sima:
Folosim AI-ul pentru analiză a unor trenduri – care sunt trendurile mărfurilor a căror in-out pentru mărfuri crește.
E o analiză de date pentru a trage concluzii de date pentru toate operațiunile.
Optimizăm în depozit anumite informații despre mărfuri.

Ana Ionașcu:
Am observat pe zona de IMM o agilitate și deschidere mai mare la AI.
ChatGPT a învățat oamenii cum să ceară oamenii în limbaj natural ceea ce au nevoie.
În zona de eCommerce orice utilizator se așteaptă să vorbească în limbaj natural cu un site.
În Franța – un AI permite să adaugi în coș produse care să respecte anumite alergii, de exemplu.
Poate chiar 75% din oameni folosesc AI la job.
Am implementat în tool-urile Microsoft AI-ul.

Sebastian Irimia:
În eCommerce, în zona de conținut – e o muncă care se face mare parte manual.
Noi am dezvoltat o tehnologie
Documentare + listare produse.
Putem reduce time-to-market.
Putem crește rata de retenție și rankingul AI.

Arthur Rădulescu:
Pentru un business, o soluție AI poate fi complicat de folosit, dar o anumită soluție poate avea un impact mic în dificultate implementare.
AI-ul de obicei este cloud-based, presupun un abonament.
AI în business – trebuie făcută trecerea gradual. Automatizarea e importantă.
Important – de automatizat, de eliminat munca repetitivă.
Cuantificarea rezultatelor nu e foarte ușoară, se vede pe o perioadă lungă de timp.
Dacă vrei să implementezi o soluție de recomandări, de personalizare – poți vedea rezultatele într-o săptămână.
Dacă vrei să implementezi o soluție pentru conținut (produse).
De obicei – 6 luni/1 an pentru a vedea cu cât reduce volumul de muncă AI.

Horia Grozea:
Lucrurile hot (fierbinți) vin în ajutorul clientului final de a finaliza mai rapid procesul de plată.
Acest lucru îl ajută și pe comerciant.
În tot procesul – de când ajutăm clientul să vină la noi în site -, este acela de plată.
Ai nevoie să oferi o soluție de plată rapidă și care să dea încredere/securitate.
VISA/MasterCard lucrează la un Wallet (portofel electronic) care funcționează pe modelul Google Pay/Apple Pay.
BNPL – ajută foarte mult la impulsionarea vânzărilor.

Liviu Sima:
Există provocări pentru clienții care nu au sistem de logistică a stocurilor – să reflecți în site stocul tău real e foarte important.
Există magazine online care încearcă să facă dropshipping, dar probabil e necesar să investești și în stocuri.
Pentru magazinele mari se merge și pe next day delivery.
Implementând un WMS (warehouse management system – sistem de gestionare depozite) poți reduce retururi.

Ana Ionașcu:
De văzut: Pricing Calculator | Microsoft Azure.
Chatbot al celei mai mari bănci din România – în câteva săptămâni implementat.
Este un cost de câteva sute de dolari pe lună.
Poți începe cu tooluri gratuite.
De văzut: Microsoft Designer – Stunning designs in a flash.
Bing Chat – poate fi conectat la documentele din contul tău, face search și face sumarizare, indiferent ce ai nevoie la un moment dat.
AI face foarte multe lucruri, dar pentru început e bine să înțelegi ce opțiuni ai, ce ai putea face folosind AI.

Sebastian Irimia:
Am segmentat piața, după nivelul de dezvoltare a business-ului.
Pentru un business nou – putem construi catalog produs.
Pentru un business bine stabilit pe piață – refresh conținut, migrare platformă.
Business-uri internaționale – extensie a catalogului.
Dimensiunea catalogului – există business-uri cu câteva sute de produse, se dorește ceva mai mult control.
Producători cu mii sau mai mult de produse – procese bulk, integrare la nivel de API (Application Programming Interface – interfață programare aplicații, permite legătura între două elemente, de exemplu între un site și o aplicație).
Lumea aplică creativitatea la a rezolva noi probleme.
Agricultorii nu au dispărut, dar ceea ce fac e că au valoare adăugată mult mai mare.
Lucruri mai avansate decât copywriting și generare automată de text.

Panel:
În viitor, să vorbești cu un om pe chat va fi considerat un factor de plus-valoare, un avantaj competitiv.

Arthur Rădulescu:
MerchantPro Flex – panoul de control al magazinelor din rețeaua MerchantPro.
Continuăm dezvoltările pe zona de automatizări – le vom duce acum către un mediu vizual, fiecare client să poată face mai facil aceste automatizări, la nivel de panel de control.
Suntem în discuții cu un partener pe zona de plăți mai rapide.
Am dezvoltat foarte mult pe zona de integrare cu third parties (părți terțe, aplicații și site-uri în afara MerchantPro).
Am lucrat pe zona de API-uri.
Webhooks – eventuri trigger-uite de sisteme care pot fi folosite no-code/low-code pentru integrări cu aplicații third parties.
Planuri: Proiect de generare content pe AI. Proiect de chatbot – în curs de integrare. Pe durata verii vrem să facem experimente pe zona de AI, să vedem ce putem aduce nou aici.
Lumea se schimbă dpdv al integrării cu sistemele AI.
Voice control – va permite să conducem și mașinile, probabil.
Și IoT (Internet of Things – Internetul lucrurilor, permite legătura între dispozitive) va avea un impact.
Vrem să facem un ecosistem care se deschide mai mult.
Vrem să oferim clienților noștri oportunitatea de a folosi soluțiile third parties.
Încercăm să acoperim toată zona de eCommerce, nu doar zona de retail tradițional.

Horia Grozea:
Metoă de plată account-to-account – depinde de componenta tehnică și de jucătorii mari.
Nouă metodă de plată – va prinde foarte bine metoda de plată.
Va fi o metodă de plată foarte ieftină, comparativ cu plata cu cardul.
E o metodă de plată la început, acum se dezvoltă. Va dura până va fi optimizată.
Toate băncile și toți jucătorii unde au conturi bancare, trebuie să intre în rețea.
Rețea VISA/Mastercard – au strâns mulți jucători.

Liviu Sima:
Unii nu pun prioritățile logistice de la început.
În zona 300 de comenzi pe lună sau 10 comenzi pe zi – ar trebui o soluție de logistică.
Dar contează mult nișa – sunt diferențe de la telefoane mobile, fashion, electrocasnice.
Majoritatea oamenilor vin la noi când au prea multe comenzi greșite din zona de depozit, e nevoie de digitalizare la un moment dat.
Orice owner de business ar trebui să prevadă o soluție de warehouse management.

Ana Ionașcu:
Ajung în Europa lucrurile foarte rapid.
Ce lansează US, într-o săptămână se lansează în Europa.
De văzut: GitHub Copilot · Your AI pair programmer · GitHub.
Disponibil de 2 ani de zile.
75% din developerii din România folosesc deja GitHub copilot.
Te poate ajuta să scrii cod, fie de la zero, fie să te ajute suplimentare.
Suntem în zona de early adopters și testeri în România – adoptăm tehnologiile rapid.

Sebastian Irimia:
În ultimii ani, motoarele de căutare au devenit foarte avansate.
Motoarele de căutare au început să înțeleagă mult mai profund content-ul dintr-o pagină.
Pot să înțeleagă conținutul dintr-o pagină cu conținut fără sens, comparativ cu o pagină cu informații bogate în produs.
Avantaj – descrierile factually rich, care sunt bazate pe caracteristici ale produsului și detalii produs.
Există și partea de creativitate umană, pe care clienții o pot aduce, configurând foarte fin customer persona, profilul de client, sau customer voice, aliniat cu brandingul lor.

Vlad Marincaș, Founder & CEO Aqurate – Personalizarea în eCommerce – Ce putem învăța de la Google, Netflix, Amazon & Facebook

Strâng toate datele despre utilizatori și fac potrivire/matching între utilizatori și produse.
Dacă ai un magazin de eCommerce, ai deja datele ca să faci datele de personalizare.
Ai anumite magazine pentru care tiparele sunt recurente/mai puțin recurente. Deja ai datele însă.
La Machine Learning – poți construi un model in-house, dar ar fi complicat și poate da bătăi de cap. Poți folosi însă și un tool care să facă asta pentru magazinele online.
Pe partea de date – user interaction, toate interacțiunile utilizatorului cu site-ul.
La bază – pageview. Faptul că un utilizator se uită la o anumită pagină, asta spune ceva despre preferințele lui. Toate aceste evenimente – pot fi obținute în platformă.
La Aqurate – au un pixel, un cod care este pus în pagina magazinului online. Când un utilizator face o acțiune, datele sunt trimise Aqurate, pentru a fi procesate.
Collaborative filtering – se bazează pe partea de colaborare/interacțiune dintre utilizator și item. Încearcă să înțeleagă tiparele despre cum cumpără utilizatorii. Modelul poate prinde bine când se schimbă ceva în piață.
Surprinde trendurile foarte rapid.
Content-based filtering – se bazează mult pe conținut, și contează atributele care se recomandă.
Poți ajunge pe diferite canale la utilizatori: pagina de produs, de categorie, homepage, checkout/cart, email, popup, app, push notification, SMS, WhatsApp.
Ajută la: descoperirea de produse noi (descoperirea ratei de conversie), dimensiunea coșului (creșterea valorii comenzii Average Order Value AOV), să promovezi produse specifice (metrici specifice, bazate pe nevoi), loyalizare (îmbunătățirea CLV Customer Lifetime Value).
Ce să pui ca produse recomandate? Cross-sell, up-sell, produse recomandate, produse similare.
În partea de coș, e important să faci cross-selling, să pui produse care ar fi relevante pentru coșul curent de cumpărături.
Poți avea recomandări de categorii, să sugerezi categorii relevante pentru clienți.
Pe mobil nu poți pune foarte multe widget-uri, dar în partea de jos a paginii pune niște widget-uri relevante, ca vizitatorii să nu iasă din site, dă-le ceva de făcut în partea de jos a paginii.

Show me the money – Strategii de finanțare a business-urilor

Oana Stoenescu:
Evoluția în digital este progresivă/accelerată.
Finanțatorii clasici – băncile -, încearcă să țină pasul cu evoluția.
Instituțiile financiare nebancare – IFN – sunt un pic mai relaxate.
Fintech – ajută atât băncile, cât și IFN-urile (firmele de leasing) să ajusteze business-urile pe ce se cere în piață.
Ar trebui ca clienții eCommerce să aibă o experiență, un plan de business coerent/adaptat în piață, un business profitabil și un istoric de finanțare bun.
Nevoile de business – investiții (bani sau achiziții de stocuri sau capacități de stocare – depozite).

Alin Stanciu:
Finanțarea oricărui business – e de un singur tip – equity.
Nu suntem finanțatori de tip bancar/IFN, ci finanțăm mărire de capital social.
Ieșim din varianta cu finanțare pe multipli de vânzări, ci pe multipli de profitabilitate.
Nu finanțăm foarte mult pe zona de eCommerce.
Dacă un magazin online crește cu 10-15% pe an, nu e un motiv de finanțare pe multiplu de vânzări. Exemplu – multiplu de 4x-10x față de profitul pe care îl face magazinul online.

Mihaela Toader:
E important să explici bine nevoile – poți avea nevoie de bani pentru investiții sau pentru cheltuielile operaționale ale business-ului.
Există credit furnizori și credit salariați (îl plătești o dată, face acțiuni o lună pentru tine).
Ulterior – credit comercial (instituții; bănci). Băncile se uită cum poți obține finanțare de la o instituție.
Finanțatorul urmărește un singur lucru – încredere că business-ul are o perspectivă bună și avem capacitatea de a îi rambursa.
Prin urmare, bancherul se va uita la marketshare, la profitabilitate.
Este vorba și despre educație.
Dincolo de profit și marketshare e important să înțelegi limbajul finanțatorului – trebuie să înțelegi limbajul bancherului. Sau îți iei consultanți în acest scop.
În general, cei care accesează finanțare sunt cei care aveau proiectele făcute și care aveau nevoie de co-finanțare.
E foarte important ca, permanent, odată ce ai intrat în business, să fii covârșit de propriul succes. Să rămâi fără bani de stocuri, sau să dezvolți infrastructura. Marketingul e și el un cost important.
E important să stai cu ochii pe oportunități de finanțare conexe și care sunt regulile jocului pe măsură ce businessul evoluează.

Ciprian Ghioc:
2007-2013; 2014-2020; 2021-2027 – perioade de finanțare; fiecare perioadă de finanțare s-a încheiat ca succes în ceea ce privește rata de absorbție.
Fiecare proiect, mai mic sau mai mare, are o componentă de digitalizare.
Oportunități de finanțare UE.

Oana Stoenescu:
Antreprenorii s-au axat pe agilitate.
Pandemia, războaiele care apar – fiecare om de afaceri a trebuit să se gândească cum își ajustează business-ul. Agilitate, restructurări, prețuri ajustate.
Simțim nevoia, ca finanțatori, să gândim și pe termen lung.
Ai nevoie să ai finanțări pentru lucruri specifice. De exemplu, ce a generat nevoia de finanțare pentru activitatea curentă?
Termenele de plată și de încasare – cât de bine se sincronizează?
Finanțatorul – te întreabă de ce ai diferența?
Un alt punct de maximă importanță – stocurile. Vedem că ne crește business-ul, ne crește cifra de afaceri și e totul frumos.
Trebuie să ne uităm că sunt bani în stocuri, vechi, care nu se mai vând. E un impact pe P&L (profit&loss – profit și pierdere). Pot fi creanțe care nu sunt reflectate în cash.
Profitul poate să nu existe decât pe hârtie. Banii e nevoie să se întoarcă.
Ai nevoie să știi să și gestionezi un business și să îl duci pe termen lung.

Alin Stanciu:
Avem o limită inferioară de business-uri în care investesc.
Mai mult de jumătate de business-uri sunt companii pe care le urmărim de ceva vreme.
Din momentul în care începe procesul, durează cam o lună, o lună și jumătate, o investiție se închide de obicei în 3-4 luni.
Relația e cumva setată înainte să investim bani.
Se construiește și un plan de 100 de zile, ce urmează să se întâmple în primele 3 luni de la investiție.
În prima perioadă în care suntem în companie, urmărim să vedem care sunt planurile founder-ilor.
După 2-3 ani, când nu se concretizează strategia founder-ului, venim cu idei.
În general, diferențierea se face după o perioadă.
Când intrăm în business, încercăm să ajutăm founder-ul cât se poate.
Nu am ajuns la conflicte în business.
Noi contribuim în zona de guvernanță, board meeting, high-level (nivel înalt).

Mihaela Toader:
În general oamenii care apelează la mine, fie au nevoie de un specialist, fie lucrurile devin complexe.
Antreprenorii cunosc că au nevoie de bani.
E o negare pe proces – sunt foarte multe așteptări nerealiste legate de procesul de finanțare, și cine se ocupă de asta.
Finanțarea durează, nu se face instant.
Sunt antreprenori care nu înțeleg diferența între finanțe și contabilitate – trimit contabilul să negocieze cu banca.
Finanțatorul e cu ochii pe cash – educația financiară și primul tău finanțist în firmă ești tu.
Nu oricine își permite să analizeze un analist financiar din prima zi.
Trebuie să îți faci propriile situații care sunt mapate pe business-ul tău.
Te uiți pe ce s-a întâmplat, ai o idee clară despre ce vrei să se întâmple, faci calcule și scenarii.
E analiză matematică simplă. Un elev de clasa a V-a ar putea face asta.
E necesar să fie în preocupările voastre.
E ușor de vorbit cu finanțatorul.
Dacă înțelegi bucătăria, finanțatorul capătă încredere că tu controlezi lucrurile, care se clarifică.
Ne așteptăm ca contabilul șef să rezolve partea financiară și nu o face.
Contabilul – analize post-mortem și are obiective clare.
Finanțatorul – poate fi antreprenorul sau mâna dreaptă a antreprenorului.
Calculele sunt diferite. Finanțatorul – risk taker, lucrează cu scenarii și perspective.
Într-o fază incipientă – faci tu însuți calculele.
Subestimăm procesul de accesare a finanțării – cu cât ești mai nepregătit, cu atât durează mai mult. Cu cât îl pregătești, cu atât prelungești durata de la finanțare la obținerea finanțării.
Cu cât ești mai informat, cu cât înțelegi mai bine regula jocului, cu cât ai un network mai bun în zona de finanțare – cu atât mai bine.

Alin Stanciu:
Orice finanțator de equity va fi reticent să finanțeze o sumă mare.
Într-o întâlnire cu un founder putem ajusta o sumă cu 25-30%.
Dar dacă nu ești sigur pe evaluare, lasă VC-ul să te evalueze.
Dacă nu ai runde anterioare de finanțare, sau un auditor care a făcut proiecții financiare, nu veni cu o propunere.

Oana Stoenescu:
Nu exclude niciun tip de finanțare.
Întotdeauna să ai toată plaja de finanțatori.
Sunt momente și momente.

Ciprian Ghioc:
Europenii au o atitudine mai conservatoare.
Ți se cer și garanții suplimentare.
Pentru 2021-2027 – alocăm o anvelopă mai mare constituirii fondurilor de investiții.
Sunt apeluri de finanțare adresate fondurilor de investiții nou-create.

Ionuț Grossu, Strategy Consultant, Digital Strategy Agency – eCommerce Case Study

Organizational Culture and the 5 Monkeys Experiment | Intersol.
Avem obiceiuri care se perpetuează.

„Old habits die hard” – proverb englezesc.

Dacă facem lucrurile într-un fel, ne e greu să renunțăm la acest lucru.

„Insanity is doing the same thing over and over and expecting different results.” – Albert Einstein

Bananele care arată perfect s-ar putea să fie mai tari, și fără gust.

„The future depends on what you do today.” — Mahatma Gandhi

Metode de analiză:

  1. Extragerea stocului curent (ideal la final de lună);
  2. Raport de vânzări pe 90/30 de zile;
  3. Raport google Ads pe ultimele 30 de zile (pmax/products);
  4. Definirea nivelurilor de preț (ideal 5-7 niveluri);
  5. Focus pe procente (share of) și mai puțin pe valori;
  6. Stabilim unde ne focusăm ca și bugete de promovare;
  7. Extragem concluzii;
  8. Definim un plan de acțiuni pe fiecare concluzie;
  9. Ne uităm după oportunități;
  10. Repetăm odată la 3 luni.

Simplu: pașii 1-5, cu datele existente.
Pașii 6-10 cer analize.

Extra:

  1. Utilizarea unui software de analiză automată;
  2. Folosirea de machine learning pentru analiză;
  3. Dashboard-uri interactive pentru analiză în real-time (timp real).

În România sunt foarte mulți bani disponibili.

„Successful people do what unsuccessful people are not willing to do. Don’t wish it were easier; wish you were better.” – Jim Cohn

Suntem într-o piață din ce în ce mai competitivă.
E nevoie să fac din ce în ce mai mult.
Ai nevoie să decizii din ce în ce mai curajoase.

Panel: Beyond Cookies – Noua față a Internetului

Eugen Potlog:
După implementarea Google Consent Mode e normal să ai reducere pe indicatori? Depinde de situația de dinainte – dacă înainte nu țineai cont de consent și ulterior implementării țineai cont, e normal să pierzi niște date pe care anterior le preluai fără acest drept. Poți avea pierderi de aproximativ 30%, în funcție de caz.

Mihai Vînătoru:
Nu ne-am plictisit deloc în cele mai recente 12 luni. A fost o mare densitate de schimbări în sistemul de tracking.
E posibil să apară surprize și pe viitor.
Sunt oameni care au făcut aceste implementări de mai mult timp.
La celălalt pol – sunt branduri care nu au făcut schimbarea chiar și când devenise obligatorie.
Au existat branduri care au căutat soluții abia când nu aveau date în Google Analytics/Google Ads.
Mai toate brandurile cu care lucrăm au implementat deja Google Consent Mode.

Cătălin Emilian:
Într-un final se va întâmpla – third-party cookies nu vor mai fi disponibile pentru furnizorii de tehnologie.
Third-party cookies e folosită pentru advertising – retargeting -, inclusiv social media va fi influențată.
75% din utilizatorii din România, care utilizează Google Chrome, nu vor mai avea la un moment dat third-party cookies.

Bianca Costache:
Adobe Experience Cloud e o zonă mai puțin cunoscută – zona Enterprise a Adobe.
Soluții complete de digital marketing – eCommerce, Analytics, suită completă pentru accesul la metode optime de interacțiune cu utilizatorii, pentru a construi relații de lungă durată și responsabilă.
Accesul pentru a unifica datele utilizatorilor într-un view 3600 (imagine de ansamblu, globală).
E important pentru utilizatori ca experiența personalizată să fie consistentă și conținutul pe care îl primim să fie raportat la persoana din spate.
Un conținut similar e similar cu un conținut personalizat.
Conținutul să țină cont de interese, preferințe, chiar și nevoi.
Vedem preferința generațiilor tinere care nu spun „Nu” experiențelor personalizate.
Consistența pe canal utilizator contează.

Mihai Vînătoru:
Când cauți o rețetă care durează puțin, degeaba găsești o rețetă care e pregătită în ore, chiar dacă e foarte bine documentată – text, fotografii, video.
E important ca o căutare să fie relevantă pentru vizitator.

Eugen Potlog:
E indicat să te consulți cu DPO. (data protection officer – ofițer de protecția datelor personale, are legătură cu GDPR)
Recomandarea este ca bannerul de cookies să ocupe o suprafață foarte mare din ecranul pe care îl vede utilizatorul, să îi fie foarte clar ce îi ceri (să fie clar că e nevoie să își dea consimțământul).
De obicei, când faci asta, oamenii sunt OK cu a accepta politica de cookies.
Greșeală – când primești consentul de utilizatorul, uneori nu trimiți datele către Analytics.
Dacă utilizatorul acceptă politica de cookies, iar tu nu trimiți mai departe informații către Google, Facebook etc., la momentul ulterior (pagina a doua vizitată) s-ar putea să fie prea târziu.
O altă greșeală – butonul de închidere a popupului. Dacă oamenii au posibilitatea să închidă popupul, ei o vor face.
E bine să ai un cookie banner în mijlocul paginii, mare, cu butoane clare – accept cookies / refuz cookies / personalizare accept cookies.

Mihai Vînătoru:
De folosit CMP (Consent Management Provider) – platforme care gestionează partea de cookies pentru tine.

Eugen Potlog:
Și cu ajutorul CMP trebuie să fii atent, nu e suficient doar atât.
Parteneri certificați Google: Unlocking the full value of Consent Mode with partner support.

Cătălin Emilian:
Partea de retargetare e mai limitată.
Este nevoie ca zona de privacy să fie respectată.
Pentru third-party cookies – există mai multe alternative: Google Privacy Sandbox permite, pe lângă că este GDPR compliant, și o scalare a campaniilor.

Bianca Costache:
Nouă provocare – relevanța și calitatea acelor date.
Fiecare companie lucrează cu date care sunt silozate – strânse în cadrul unor grupuri.
Attention span-ul e din ce în ce mai mic.

Mihai Vînătoru:
Sistemele moderne de Analytics permit accesarea a foarte mare date.
Printr-o conexiune cu BigQuery – poți ușor să strângi numeroase date.
Provocări în vizualizare date, corelarea datelor, cum îți dai seama că e o corelație.

Eugen Potlog:
Ai nevoie de soluții pentru zero și first party data.
Dacă îți faci o strategie de a colecta zero și first party data (să ceri vizitatorilor să își facă cont, să dai valoare vizitatorilor pentru a crea cont) – pui informațiilor într-un CDP (customer data platform) – poți merge cu datele la furnizori de servicii tehnice și să faci campanii, strategii marketing etc.
Există tendința de a migra către un tracking server-side (urmărire vizitatori la nivel de server) – e mai robust, poți faci mai multe lucruri.
Poți corela datele din site cu datele din baza de date. (profitul pt. fiecare produs vs. profitul de comandă – informația să o trimiți către alte rețele)
Poți optimiza campanii în funcție de profit, nu în funcție de venit.
Poți folosi datele pentru personalizare.
Datele colectate trebuie permanent auditate – bine, corect și complet.
O integrare default îți permite să afli date despre produse – dar poate tu vrei să știi despre disponibilitatea produsului în stoc.
Dacă un produs are o caracteristică specifică business-ului tău.
Trebuie să te gândești și pentru tine ce e important, și să folosești cele mai best practice pe zona de colectare și utilizare date.

Mihai Vînătoru:
Magazinul online există pentru a răspunde unor nevoi.
Canale – SEO, trafic organic.
Pentru majoritatea site-urilor din portofoliul nostru, SEO e mai mult de jumătate din traficul atras de site – nu poți ignora partea aceasta.
Email marketing – companiile ajung să valorizeze din ce în ce mai mult baza proprie de date.
Există un interes de a folosi această informație.
Emailul poate deveni un canal eficient de transmitere informații, prin personalizare.

Eugen Potlog:
Dacă știi detalii despre audiența ta, poți personaliza foarte mult experiența.
Emailul e un canal, ai nevoie să ai o strategie prin care să ai detalii despre clienții tăi.

Cătălin Emilian:
Google Sandbox nu e un singur API.
Google vine cu 20+ API-uri, grupate pe zone de interese.
Există API pentru zona de relevanță, pentru remarketing (protected audiences), topics API (prin acest API Chrome va pune la dispoziție informații despre istoricul de browsing al utilizatorului). Există API pentru zona de reporting.
API-urile se pun la comun, pentru a fi un mediu de advertising privacy-friendly.
Poți merge la utilizatori cu mesaje relevante.

Mihai Vînătoru:
Advertisingul e la un maxim istoric de relevanță.
Ad-urile și mesajele reușesc să ajungă la cine trebuie, când trebuie, în formula care trebuie, de cele mai multe ori.
Sunt optimist în ceea ce privește viitorul advertisingului.
Viitorul – interesul fiecărui jucător din piață e să vedem ad-uri cât mai relevante.

Cătălin Emilian:
Încă suntem în zona Vestului Sălbatic a advertisingului.
Third-party tracking – e bun, dar unele companii folosesc practici neloiale.

Eugen Potlog:
Third-party cookies poate fi folosit bine sau nu. Sunt companii în ambele extreme.

Bianca Costache:
Cu Gen-AI (AI generativ, care creează lucruri) și Machine learning putem analiza datele mai rapid decât cu spreadhseet și rapoarte.

Panel: Building for growth – Fondatori de succes din eCommerce și drumul către scalare

Raluca Hăulică:
Mergem pe un trend ascendent de profitabilitate, căutăm ca de acum încolo să creștem pe volum.

Loredana Goarnă:
MerchantPro ne-a ajutat să creștem 40% anul trecut și cu peste 50% anul acesta, a fost și o creștere susținută.

Ioan Dumitru:
Suntem pe creștere, o consolidare a business-ului. În același timp, și pe o scalare agresivă pe anumite piețe.

Nicolae Slav:
Anul trecut – €7.5 vânzări.
Polonia și Cehia – extindere, ne pare rău că nu am intrat mai devreme.
Deocamdată am intrat în online în piețe externe.
În București avem două magazine fizice.

Raluca Hăulică:
Un concept într-o clădire interbelică recondiționată.
Accesul – pe bază de programare.
Am creat o atmosferă apropiată.

Ioan Dumitru:
Dorim să ajungem la 250.000 de produse în platformă.
În acest moment avem peste 150.000 de produse în platformă.
Focusul – dezvoltarea în online.
Ținem foarte mult la consultanța clienților.
Avem un Asist AI în platformă – clienții pot afla date în timp real despre compatibilitățile produselor, despre produsele necesare în funcție de marca sau modelul autoturismului.
E o funcționalitate disponibilă și în afara programului normal de lucru.
Ne-a crescut în ochii clientului.

Loredana Goarnă:
Oferim consultanță – creștem loializarea clienților în acest fel.

Nicolae Slav:
Am fost printre primele magazine online de încălțăminte.
Am căutat mereu să ne diferențiem.
Am vrut să înțelegem ce doresc femeile din România și să venim cu ceva nou.
Idee de poziționare – parteneriate în care să promovezi creatori locali și să branduiești produse pe site. La IKEA existau pahare care erau branduite cu un creator.

Raluca Hăulică:
Mi-ar plăcea să fiu apropiată de un brand care să îmi să îmi spună cum să integrez bijuteriile cu o anumită ținută.

Ioan Dumitru:
Există o sinergie între produsele auto și produsele de agrement.
E o categorie care aduce plusvaloare business-ului nostru.
De exemplu – necesare pentru rulote off-road sau produse de transport.

Loredana Goarnă:
Trendul e să se facă achiziții mari din toamnă până în primăvară și când plouă.
E important să analizezi business-ul, care sunt costurile cele mai mari (să cauți să le reduci).
Automatizarea poate reduce din costurile operaționale.
Administrarea bugetului de marketing – îndeaproape.
Stocuri constante – importante.

Nicolae Slav:
Platforma MerchantPro ne-a ajutat să ne scalăm în 7 țări.
Primul magazin e o provocare, ulterior e mai simplu.
Am început cu Bulgaria – o persoană, intern știa bulgară și a fost ușor.
Ulterior – transport ușor în Grecia.
Croația și Slovenia – persoană intern care știa limba.
Italia – cea mai mare creștere, profitabili din prima lună.

Raluca Hăulică:
Vom testa mai multe țări europene în paralel, să vedem care funcționează mai bine.
Ne-am simțit mai apropiați de zona nordică – Germania, Olanda; poate Franța.
E nevoie de o țară și o piață puternică.

Nicolae Slav:
Există o corelație între volum vânzări și nr. populație.

Loredana Goarnă:
Suntem solicitați și în afara țării, am putea face asta pe viitor.

Ioan Dumitru:
Produsele pe care le vindem sunt volumetrice/grele.
Am identificat nișe de produse.
Avem semnat cu un curier european.
În următoarea perioadă suntem mai prezenți în piața din România și încercăm să ne consolidăm prezența aici.
Vindem în momentul de față în marketplaceuri în Bulgaria/Ungaria, dar nu e prioritatea #1.
Suntem pregătiți pentru eBay Motors.
Obiectivul în perioada următoare va rămâne pe România.

Nicolae Slav:
Ne bazăm pe extindere.
Nu trebuie să stăm la mâna și dimensiunea economiei locale.

Ioan Dumitru:
Avem categorii pe care le fructificăm foarte bine.
Simțim prin comenzi tipurile de automobile pentru care se cumpără aceste produse.
Focusul a fost în primul pe a tehnologiza business-ul, și a depinde cât mai puțin de partea umană, comparativ cu acum 5-7 ani, când oamenii erau foarte importanți în total business.

Nicolae Slav:
Avem o echipă tânără, dinamică.
Cele două depozite sunt într-o poziție accesibile.
S-a schimbat comportamentul angajatului – își dorește mai multă libertate, afecțiune.
Am creat o echipă – suntem prieteni. Sunt prieten cu angajații mei.
80% din angajați au peste 8-9 ani de zile.
Am creat o cultură și o echipă.

Raluca Hăulică:
Cred că pe noi ne-a ajutat că avem cultură de start-up – foarte multă libertate/autonomie/responsabilitate. E un mediu safe, în care poți să greșești, să îți asumi greșeala și să înveți din ea.
Libertatea conduce la creativitate.

Nicolae Slav:
Cu cât te extinzi în mai multe țări, lucrurile sunt din ce în ce mai mult în comun.
Diferențele de fiscalitate nu sunt atât de mari.
Acces la informații destul de rapid.

Ionuț Grossu:
Poți segmenta pe tipologii de produs / nivel de preț.
De asemenea, promovarea – ce tipuri de produse promovezi?
E o metodologie pe care o poți aplica la orice business, dar nu e aceeași rețetă pentru toți.

Nicolae Slav:
Există clienți cumpără care e românesc/străin.
Similar, în Bulgaria – unii clienți cumpără pentru că magazinul are un nume familiar.
E importantă recurența.

Despre eveniment:

Cu un focus deosebit pe contextul actual, marcat de inflație și intensificarea competiției, dotCommerce explorează strategiile esențiale pentru a naviga aceste provocări, pentru a menține o evoluție pozitivă în piață, dar și pentru a scala și dezvolta business-ul.

dotCommerce este gândit ca un forum de referință, care atrage magazinele online de dimensiuni medii, oferindu-le oportunitatea de a învăța de la cei mai importanți lideri din industrie. Prin aducerea celor mai notabile nume din eCommerce-ul românesc, dorim să oferim participanților nu doar soluții inovatoare și strategii de creștere, ci și inspirație și leadership de top” -spune Arthur Rădulescu, CEO MerchantPro, despre evenimentul dotCommerce.

Evenimentul este gândit să analizeze atât elemente de bază din eCommerce, precum noutățile în digital marketing, infrastructură și integrări esențiale și ce își doresc clienții de la un magazin online, dar și pașii necesari pentru a putea susține dezvoltarea și scalarea unui business.

Agenda evenimentului include dezbateri despre optimizarea experienței de cumpărare prin automatizări și soluții complementare, integrarea soluțiilor bazate pe AI, loializarea clienților, branding, finanțare, dar și studii de caz de la magazine de succes.

Lideri din companii precum Adobe România, Microsoft, GRF+, RTB House, Libra Development IFN, eMag, Fan Courier și multe altele discută despre contextul actual, inovație, dar și soluțiile pe care le pot accesa comercianții pentru a-și maximiza succesul în eCommerce.

Unul dintre cele mai așteptate momente este dialogul unu-la-unu dintre Iulian Stanciu și Arthur Rădulescu, care va aborda impactul contextului economic actual asupra pieței locale de eCommerce și strategiile de adaptare necesare care pregătesc o organizație pentru creștere și scalare.

Despre MerchantPro

MerchantPro este un proiect al companiei ShopMania Net, care se adresează antreprenorilor din eCommerce din România și Europa, prin funcționalități competitive de eCommerce, servicii profesioniste de suport și soluții personalizate, adaptate necesităților specific de dezvoltare.

Platforma MerchantPro este folosită la nivel regional, peste 5.000 magazine online utilizându-i funcționalitățile în cei peste 15 ani de prezență pe piață. În ultimii doi ani, MerchantPro și-a consolidat prezența pe piața internă și internațională, cu aproape 2000 de magazine active în România, și un număr în creștere continuă pe piața din Vestul, respectiv sud-estul Europei.

dotCommerce - Iulian Stanciu și Arthur Rădulescu

Partajează pe WhatsApp

Lasă un comentariu

Reguli pentru cei care lasă comentarii »