Follow-up: The Freelancers – conferință virtuală de business și viață (2022.10.26, online)

În data de 26 octombrie 2022 a avut loc The Freelancers – conferință virtuală de business și viață (motto: Transformă freelancing-ul într-un stil de viață profitabil).

Teme: antreprenoriat, obiceiuri sănătoase, performanță. burnout, fiscalitate, vânzări, client service, travel & work, independență financiară.

Co-Organizatori: Viața de freelancer & Online Mastery.

Detalii: https://thefreelancers.ro/.

Mai jos, niște notițe de la eveniment.

Experții invitați:

  • Chris McLean – Fondator & CEO la C:\ Drive Marketing
  • Oliver Duffy-Lee – Fondator al Authority Agency
  • Hedi Hoka – doctor în psihologie, psihoterapeut, autor best-seller
  • Andrei Rosca – antreprenor și Change Strategist
  • Annemarie Fabian – Co-fondator SOLO Fintech
  • Adrian Asoltanie – Trainer, speaker și antreprenor
  • Adrian Cioroianu – Hunter, Farmer, Negociator, Influencer, Sales Trainer
  • Corina Brandusan & Andrei Țigănaș – fost jurnaliști, oameni de comunicare și traineri
  • Cristiana Pruteanu – Consultant Business Management și COO pentru remote tech & digital startups
  • Vlad Dumitrescu – Self Taught Artist, Illustrator & Entrepreneur
  • Ionut Grigorescu – CEO @BEE CODED
  • Ciprian Toloș – Managing Partner în companiile DC Tech Solutions și PQB Communication Designers
  • Claudiu Jojatu – co-fondator și consultant de strategie @Milk & Cookies Studio

Parteneri: Banca Transilvania, Vitas România, SOLO.

Parteneri media: Profit.ro, Smark, radio TANĂNANA, start-up.ro, news.ro, IQads, SocialPedia, Mihaela Lemnaru, MARKEERO, Olivian.ro, SuperBlog, Zelist monitor, Lumea SEO PPC, Content Marketing România, Milk & Cookies Studio, bizz.club România

Notă – mai jos sunt parafrazări și rezumate, nu înseamnă că am citat 100%.

Procedurarea afacerii – Cristiana Pruteanu

Viziunea – imaginea afacerii tale pe viitor (bazată pe obiectivele / aspirațiile tale).

Strategia – definește viziunea și parcursul afacerii. Este fundația pentru activitățile tactice.

Tactica – Transformă viziunea în realitate (prin management).

Dacă nu ai planificare, lucrurile țin de noroc.

E nevoie de obiective, indicatori de performanță (KPI) și monitorizare.

Ai nevoie de procese într-o afacere pentru a repeta ce merge bine, a identifica și rezolva puncte slabe, predictibilitatea afacerii, delegare și scalare.

Te poate ajuta outsourcing în gestionarea afacerii.

Când ai de ales diferite instrumente pentru business, simplitatea proceselor e un element cheie.

E util să ai monitorizarea productivității per proiect.

Tool pentru productivitate Harvest. https://www.getharvest.com/ Dar și alternative.

The E-Myth Revisited: Why Most Small Businesses Don’t Work and What to Do About It: Gerber, Michael E.: 0099455020992: Amazon.com: Books.

Traction: Get a Grip on Your Business: Wickman, Gino: 0783324916904: Amazon.com: Books.

Deep Work: Rules for Focused Success in a Distracted World: Newport, Cal: 9781455586691: Amazon.com: Books.

Flow: The Psychology of Optimal Experience (Harper Perennial Modern Classics): Mihaly Csikszentmihalyi: 9780061339202: Amazon.com: Books.

How to get clients without selling – Oliver Duffy-Lee

You can be very good at what you do, but there isn’t a direct link between the quality of your work and getting organic (natural occurring) referrals and new clients.

Basic model: define your market, attract new people, convert them.

People look at the amount of risk in an offer.

It’s easier to sell to an older client than to a new client.

Risk for the client: money.

Risk for you: time.

Try not to sell the most expensive package at the beginning, but sell something, and then try to upsell.

It’s a good idea to overdeliver.

When creating a blog post (or something similar):

#1 Avoid solving very hard problems in a process. So, instead of writing about the last steps of a process, probably the most difficult ones, focus on speaking about the first steps, the simplest ones.

#2 Create it snackable. Make it easy to digest.

To attract customers: You need to focus on branding, the communities you’re part of, and marketing.

PFA vs. SRL și modificările fiscale pe înțelesul tuturor – Annemarie Fabian

Griji principale ale celor care lucrează ca freelancer: pensia, muncești non-stop, zero beneficii (fitness, asigurări, abonamente), îți iei greu credit, greu cu copiii.

La PFA trebuie să fii conștient de diferența dintre încasări Brute și Nete.

În prezent, e mai avantajos să ai SRL decât PFA.

În tariful orar e bine să ai minim 20% în plus față de valoarea netă pe care o dorești, pentru a estima valoarea brută.

În 2023, un PFA plătește 27% taxe, în timp ce un SRL plătește 23%.

Un PFA are avantajul că poți transfera mai ușor banii ca salariu (vs. dividende), poți lua concediu și anumite beneficii pe partea de pensie. SRL-urile sunt mai avantajoase financiar. Răspunderea unui SRL e limitată (dacă iei un credit, urmărirea băncii se oprește la urmărirea patrimoniului).

La PFA ai acces la bani aproape în timp real.

Peak performance for freelancers – Chris Mclean

Most people plan to do freelancing on the long run – for the rest of their career.

Goals cand add a structure.

Motivation can be internal/external.

Ikigai – Wikipedia.

The Peak Performance formula: motivation / growth / creativity / flow.

THE 17 GOALS | Sustainable Development.

Bold: How to Go Big, Create Wealth, and Impact the World, Paperback – Peter H. Diamandis – elefant.ro.

Ikigai. Secrete japoneze pentru o viata lunga si fericita – Hector Garcia (Kirai), Francesc Miralles – elefant.ro.

Cum instalezi obiceiuri noi care durează – Andrei Roșca

Există diferențe între cum gândim seara vs. dimineața.

Notează-ți obiectivele pe hârtie, nu le ține în minte.

Un obiectiv mare poate fi împărțit în sarcini mai mici.

Dacă îți propui un obiectiv mare („să alerg zilnic un km, pornind de la alergat”), riști să nu îl faci. Dacă îți propui un obiectiv mai mic („o să mă îmbrac pentru alergare în fiecare zi, dar alergatul e opțional”), ai șanse mai mari să îl îndeplinești.

Încearcă să faci un obicei în lanț – să nu îl întrerupi o serie de zile.

E o problemă majoră că oamenii nu învață din greșeli.

Dacă încerci să pui taskuri prea multe pentru o zi, e posibil să îți propui obiective care sunt nerealizabile. O zi are 24 de ore, pentru toată lumea. Dacă îți propui prea mult, nu doar că nu vei rezolva, dar te vei și autobiciui.

Ce urmărești într-un contract bine făcut – Remus Popovici

Model contract de prestări servicii pentru freelanceri.

Poți pune serie și număr carte de identitate în factură.

Factura poate ține loc de contract, dar nu are toate detaliile necesare.

Nu este necesar în contract să pui decât contul tău bancar, ca furnizor, beneficiarul nu e obligatoriu să îl aibă.

Cum se comunică, în contract? E-mail only ca metodă de comunicare e OK. De evitat WhatsApp. Unele mesaje din WhatsApp se pot șterge. Cel mult – SMS. După telefon, se va trimite un email „Conform discuțiilor, se va întâmpla, confirmă prin efectuarea plății”.

Obiectul contractului – cea mai importantă parte din contract.

Preferabil să existe drept de denunțare unilaterală.

Entire Agreement – Limităm înțelegerea la prevederile contractuale.

Burnoutul: cum se manifestă, cum să-l eviți, cum să ieși din el cu brio – Hedi Hoka

Stresul (care duce la burnout) ne poate îmbolnăvi.

Stresul nu există, există doar gânduri stresante.

Există o tendință distructivă a creierului. În trecut, predecesorii noștri mergeau cu grijă și atenție, lucru care s-a transmis.

Exemplu: o proprire pe cont creează o stare de stres intensă.

Dacă în copilărie am considerat că pentru a munci trebuie să depui un efort, ca un chin, asta e posibil să te afecteze în viața adultă.

Mintea noastră e încă o mare necunoscută.

Cum negociezi un deal bun – Adrian Cioroianu

Într-o negociere, cine pune întrebările conduce discuția.

Argumentele într-o discuție pot fi convingătoare sau nu.

BATNA – Best Alternative to a Negotiated Agreement.

Atitudinea duce la Comportament => Care, mai departe duce la Acțiuni => (doar unele sunt) Soluții => duc la Rezultate => Performanță (ea duce la Atitudine, din nou).

Cea mai rea poziție acceptabilă – cât accepți să mergi cu condițiile, în jos.

Independența financiară pentru freelanceri – Adrian Asoltanie

Greșeli financiare majore: să nu ai un buget timp/bani, să consideri că banii firmei sunt bani personali, și datoriile.

Nu e OK să depinzi foarte mult de un singur client, foarte important pentru tine, e bine să ai surse de venit diversificate.

Fă un buget pe un an de zile (poți vedea vârfuri/scăderi cheltuieli și venituri).

Valoarea unei mașini să fie sub venitul din 6 luni. Mașina se devalorizează, costă mult să o cumperi și să o întreții.

Valoarea unei locuințe? Aproximativ venitul pe 4 ani al familiei sau chiria pe 15 ani. Avans recomandat: 20%. Rata lunară să fie sub 20-25% din venitul lunar. Valuta creditului să fie în valuta veniturilor.

Travel & work: sfaturi practice de la o familie (cu copil mic) de nomazi digitali – Andrei Țigănaș și Corina Brândușan

4 ore saptamana de lucru – Timothy Ferriss.

Întrebăm două lucruri: ce știi să faci și ce ai dori să faci?

Nu avem o relație șef-angajat, avem colaboratori.

Colaboratorii noștri au și alte implicări – proiecte part time, project based sau full.

Notă – dacă în România ai livrat la un anumit nivel, nu îți imagina că prin emigrare nivelul tău se va schimba automat. Faptul că lucrezi dintr-o țară vestică nu te schimbă ca profesionist peste noapte.

Note personale

Partea legată de contracte (Remus Popovici) o voi aplica la propriile contracte, au fost multe lucruri noi acolo pentru mine.

Ca observație generală despre eveniment, mi s-a părut bine organizat, invitați de calitate. Au fost lucruri noi la fiecare prezentare și prezentările interesante.

The Freelancers - conferința online dedicată liber profesioniștilor
Partajează pe WhatsApp